dinsdag 29 april 2008

Wolvenhonger


Beste mijnheer Fritzl,

Op de Nederlandse televisie zag ik gisteren een journalist gechoqueerd snuiven dat wat hem het meest verontwaardigde aan uw gruweldaden de stickers met vrolijke beestjes waren die u in uw ondergrondse badkamer bevestigd had. Dat u uw dochter opsloot en vervolgens zeven kinderen bij haar verwekte, tot daaraantoe, maar dat u het hen ook nog eens gezellig probeerde te maken in hun gevangenschap, neen, dat ging er bij hem niet in. Dat getuigde, volgens hem, van een onmenselijke hypocrisie. Ik moet eerlijk bekennen dat ik hartelijk moest lachen om de uitspraak van deze boze journalist. Mensen verwachten blijkbaar van de zogeheten monsters van onze samenleving dat ze vierentwintig op vierentwintig even monsterlijk zijn. Ieder woord van hen moet wel een bedreiging of een verwensing zijn, iedere daad een misdaad. Waarom zouden monsters niet van vrolijke beestjes houden? Zij lijken mij net de personen bij uitstek die van vrolijke beestjes houden. Overigens begrijp ik niet zo goed waar die journalist zich zo over opwond. Als ik de foto van uw ondergrondse badkamer bestudeer, dan zie ik helemaal niet zoveel vrolijke beestjes. Boven de badkuip zie ik weliswaar een zwarte octopus hangen, maar die kan bezwaarlijk ‘vrolijk’ worden genoemd.

Hoewel ik uw daden allerminst goedkeur, moet ik u nageven dat u een succesvol monster bent. Dat heeft u alleen maar kunnen bereiken door pragmatisch te zijn. Heel erg pragmatisch. U bent een pragmaticus van het zuiverste soort. U bent een man die zijn verlangens en behoeften niet zomaar door de maatschappelijke codes en conventies laat knechten. Op zich is dat een goede eigenschap, alleen jammer dat die bij u zo’n verontrustende gevolgen had. U viel op een jong meisje. En niet zomaar een jong meisje. Uw eigen dochter. Dat weerhield u er echter niet van de roep van uw penis te volgen. Als ik mijn jonge, geile dochter wil neuken, dan doet ik dat toch gewoon, moet u gedacht hebben. En dat liefst zo veel en zo vrij mogelijk. Ik las dat u de arme Elizabeth met een smoesje naar de kelder lokte. Ik probeer me voor te stellen hoe zoiets concreet in zijn werk gaat. Deed u alsof u van de keldertrap viel en aan de voet kermde: ‘Lizzy, aw, ik ben, aw, van de, aw, trap gevallen!’ Of deed u alsof u op een muizenkolonie stootte en veinsde u een heilige angst: ‘Lizzy! Iiiiiiiiii! Muizen! Iiiiiiiiiii!’ En kwam uw lieve Lizzy u dan dapper tegemoet? Riep ze: ‘Niet bang zijn, pappie! Ik kom je redden!’ En ja, hoe ironisch ook, ze kwam u inderdaad redden. Redden van uw geilheid, redden van uw gepijnigde penis, van uw gefrustreerde zaadjes. Ze kwam u redden van uw wolvenhonger. Vierentwintig jaar lang.



Als ik naar uw foto kijk, dan denk ik inderdaad aan een wolf. Letterlijk. U bent het soort man dat ze in een Hollywoodfilm voor de rol van weerwolf zouden kunnen casten. Al moet ik wel zeggen dat u eruit ziet als een vermoeide wolf, eentje die z’n beste tijd gehad heeft. Eentje die zich moegeneukt heeft in uw geval. Ik kan me best voorstellen dat u er na vierentwintig jaar genoeg van had, dat er een zekere routine in het neuken kwam, dat het een beetje saai en gewoontjes werd. Uw dochter, inmiddels 42, zal er ook wel niet meer even appetijtelijk en geil hebben uitgezien als in 1984. Ik kan me voorstellen dat u zich soms onverschillig op haar stortte en dacht: ‘Het is toch niet meer hetzelfde als vroeger, hoor.’ Ik kan me voorstellen dat u heimelijk al fantaseert over de begeerlijk gespierde jonge moordenaars en drugsdealers waarmee u binnenkort onder hetzelfde dak zult leven. Voor een potente pragmaticus als u speelt het geslacht van uw slachtoffer ongetwijfeld niet zo’n grote rol. Zo lang het maar een jong en fris slachtoffer is. Uw toekomstige medegevangenen smeren hun anus alvast.

Zoals elk succesvol mannelijk monster zal ook u fanbrieven van hysterische vrouwen krijgen. Brieven waarin dingen staan te lezen als: ‘Was jij maar mijn vader geweest.’ Of: ‘Ik steek een vinger in mezelf en beeld me in dat het jouw fritzl is.’ Daarmee zal opnieuw bewezen worden dat succes erotiseert. Wat voor succes het ook is. In uw branche behoort u tot de top. In uw branche bent u een autoriteit. Hoe ziek ook, voor velen bent u ongetwijfeld een bron van inspiratie. Er zullen binnenkort nog veel papa’s van keldertrappen vallen. De producenten van vrolijke beestjes-stickers zetten best een tandje bij.

Groet,

H.

Geen opmerkingen: